اکسپوز کردن دندان نهفته

اکسپوز کردن دندان نهفته

پگاه جاوید

اکسپوز کردن دندان نهفته چیست؟

اکسپوز کردن در حقیقت همان نمایان کردن دندان است و به روشی گفته می شود که طی آن دندان های نهفته از طریق روش هایی مثل ارتودنسی، اصلاح و آشکار می گردند. فضای خالی مابین دندان ها باعث می گردد که هدایت دندان به سمت و سویی دیگر راحت تر شده و علاوه بر اصلاح شکل ظاهری دندان ها از از جابه جایی دندان ها، به جهتی دیگر جلوگیری به عمل می آید.

اکسپوز کردن دندان نهفته

نهفتگی دندان چیست؟

معنای نهفتگی دندان این است که گاهی برخی دندان ها به سبب عوامل مختلف از جمله نبود فضای کافی برای رشد، در لثه مانده و آشکار نمی گردند. این حالت معمولا برای دندان های عقل افراد اتفاق می افتد. عوامل متعددی باعث نهفتگی دندان در افراد می گردند از عوامل ژنتیک گرفته تا کشیدن زود هنگام دندان های شیری و به هم ریختگی دندانی حاصل از آن. برای مشاهده لیست بهترین متخصص اکسپوز کردن دندان نهفته در شیراز می توانید روی لینک کلیک کنید.

اکسپوز کردن دندان نهفته

دلیل اکسپوز دندان چیست؟

بهترین کار برای نمایان کردن این دندان های نهفته نمایان کردن دندان و یا اکسپوز دندان می باشد. دندان هایی که در داخل لثه پنهان شده اند با جراحی های جزئی و نیز با استفاده از روش های ارتو دنسی ، اکسپوز و یا نمایان می گردند.
از طریق ارتودنسی است که دندان ها را آشکار می کنند و اگر فاصله ی کافی برای آشکار ساختن بین دندان های فرد وجود نداشته باشد این فاصله را با استفاده از روش های پزشکی به وجود می آورند.

پس از به وجود آوردن فضای کافی بین دندان ها از طریق ارتو دنسی با یک عمل جراحی سرپایی بافت لثه که روی دندان را فراگرفته برداشته می شود تا بدنه ی دندان مشاهده گردد.پس از برداشتن بافت لثه از روش های دیگری از جمله ارتودنسی برای جا به جایی و افزایش سرعت رشد دندان استفاده می گردد.

در برخی موارد ممکن است دندان نهفته در محل بافت لثه دچار کجی و انحراف شده و برای اصلاح جهت آن و نیز جا به جایی دندان کج شده نیز از اکسپوز دندان استفاده می گردد. همچنین گاهی نیز دندان نهفته به شکل چسبیده به استخوان های فک دیده می شود و برای اکسپوز دندان در این گونه موارد باید ابتدا اتصال استخوانی دندان برداشته شده و به عبارتی دندان آزاد گردد.

در پاره ای مواقع نیز ممکن است دندان نهفته بر اثر برداشتن لثه تغییر جهت داده و اندکی بچرخد که در این حالت نیز متخصص ارتودنسی سریعا این مشکل را حل نموده و دندان را به حالت طبیعی خود بر می گرداند. اگر متخصص ارتودنسی و نیز بیمار با یکدیگر هماهنگی های لازم را داشته باشند و وظایف خود را به درستی انجام دهند در آن صورت مشکل نهفتگی دندان فرد به کلی از میان رفته و فرد دندان های ردیف شده و منظمی را در دهان خود تجربه خواهد نمود.

نظر کاربران