درمان خانگی برای خارش و سوزش واژن

درمان خانگی برای خارش و سوزش واژن

صبا امینی

خارش و سوزش واژن از جمله مشکلاتی است که هر خانمی حداقل یک بار آن را تجربه کرده است. این تجربه ای بسیار آزاردهنده است که می تواند یک روز خوب را به یک روز بد تبدیل کند. خارش و سوزش واژن از جمله هشدارهایی است که بدن هر خانم برای نشان دادن علائم بیماری های واژن بروز می دهد. میزان خارش واژن می تواند در درمان خانگی به شما کمک کند. درمان های خانگی تا زمانی که شما خارش یا سوزش شدیدی را تجربه نکرده اید، کارساز خواهد بود. اگر می خواهید یک درمان خانگی موثر را تجربه کنید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مراجعه به پزشک یا درمان خانگی؟

پزشک شهر - برای اینکه علت خارش و سوزش واژن شما، مشخص شود باید به علائم دقت کنید. خارش واژن می تواند به دلایل زیادی اتفاق بیافتد. گاهی شما با درمان خانگی به مدت یک هفته می توانید مشکل واژن خود را برطرف کنید؛ اما در بعضی موارد نیاز به پزشک دارید. برای درمان خانگی خارش و سوزش واژن، باید مشکل واژن شما مشخص شود؛ چرا که درمان خانگی برای بیماری های باکتری با بیماری های قارچی متفاوت است. دقت کنید اگر همراه خارش و سوزش واژن خود، علائمی نظیر تورم، درد یا مشکلاتی در ادرار کردن دارید؛ باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

از جمله علائم نگران کننده که باید به پزشک مراجعه کنید به شرح زیر است:

  1. درد یا سوزش در حین رابطه جنسی
  2. قرمزی یا تورم در ناحیه تناسلی و واژن
  3. لکه های عجیب در دهانه واژن
  4. ترشحات غیر معمول به رنگ سبز، خاکستری یا زرد
  5. ترشحات پنیری یا کف آلود
  6. بوی بد

بهترین دکتر درمان خارش واژن در شیراز

درمان خانگی برای خارش و سوزش واژن

اگر شما علائم مشکوک دیگری به جز خارش و سوزش ندارید؛ یکی از راهکارهای خانگی زیر را انتخاب کنید. 

راهکارهایی برای درمان خانگی خارش و سوزش واژن

به یاد داشته باشید اگر بعد از یک هفته همچنان خارش شما ادامه داشت؛ باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

حمام جوش شیرین

اگر شما درگیر یک بیماری قارچی در ناحیه واژن خود هستید، بهترین راه حل درمانی، حمام جوش شیرین است. دقت کنید قبل از حمام جوش شیرین باید بررسی کنید که هیچ زخمی در ناحیه واژن قرار ندارد. جوش شیرین برای زخم ها و بریدگی ها خوب نیست! مطالعات فراوانی در زمینه جوش شیرین نشان داده که اثرات ضد قارچی آن بسیار معجزه آساست. مرکز اگزما آمریکا توصیه می کند از جوش شیرین به صورت خمیر در درمان خانگی اگزما استفاده کنید.

روش: برای حمام جوش شیرین ابتدا باید یک چهارم فنجان تا دو فنجان جوش شیرین را به آب گرم اضافه کنید. درون آب گرم دراز بکشید و ریلکس کنید.

ماست برای درمان خارش و سوزش واژن

برای درمان خانگی به این روش شما نیاز به یک ماست پروبیوتیک دارید. بهتر است از ماست یونانی برای درمان استفاده کنید که منجر به رشد باکتری های خوب در ناحیه واژن می شود. این باکتری ها توانایی از بین بردن مخمر را دارند. بعضی از صاحب نظران معتقدند که این روش درمانی برای بیماری های ضد قارچ کارساز است. ترکیب ماست و عسل برای قارچ های واژن خاصیت درمانی دارد.

روش: شما می توانید ماست را به تنهایی یا به همراه عسل بر روی واژن خود یا دهانه واژن بکشید. در بعضی موارد نیز توصیه شده به همراه کرم از آن استفاده کنید.

آلوئه ورا

از ژل آلوئه ورا برای تسکین خارش می توان استفاده کرد. اگر خارش شما به سبب بیماری های عفونی است؛ این ژل نمی تواند عفونت شما را درمان کند.

روش: از این ژل می توان به صورت واژینال نیز برای تسکین خارش استفاده کرد. همچنین می توان به سادگی بر روی واژن بکشید.

سرکه سیب

سرکه سیب خواص ضد باکتری و ضد قارچ دارد. احتمالا اگر از این روش استفاده کنید با یک تیر دو نشان را می زنید.

روش: 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را باید با آب گرم مخلوط کنید. می توانید درون آب گرم دراز بکشید و ریلکس کنید یا در طی روز دو بار واژن خود را با مخلوط سرکه سیب و آب بشورید.

سرکه سیب راه درمان خارش واژن

عسل طبیعی

شاید شما مثل « عسل دوای هر دردی » را شنیده باشید. عسل به علت خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی خوبی که دارد به عنوان یکی از روش های درمانی خارش و سوزش واژن نام برده می شود. همچنین محققین دریافتند که عسل برای بیماری های قارچی نیز می تواند موثر باشد. اگر می خواهید این روش درمانی را امتحان کنید، باید یک عسل خالص تهیه کنید.

روش: عسل را بر روی واژن خود به مدت 15 تا 20 دقیقه بمالید و در انتها واژن خود را به خوبی بشورید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل موضعی، بیشتر از روغن های صنعتی، خواص چرب کنندگی دارد و می تواند پوست را مرطوب کند. این روغن خواص ضدقارچی دارد و می توان برای عفونت های قارچی واژن نیز از آن استفاده کرد.

روش: در یک مطالعه از این روغن به صورت واژینال برای درمان عفونت قارچی استفاده شده است. به این صورت که روغن نارگیل را در یک لیوان بریزید. تامپون را آغشته به محلول آب و روغن کنید و به صورت واژینال درون واژن کنید.

روغن درخت چای

از روغن درخت چای برای تسکین خارش و سوزش می توان استفاده کرد. بهتر است این روغن به صورت واژینال استفاده شود.

روش: در این روش باید روغن درخت چای را در یک لیوان بریزید. تامپون را آغشته به محلول آب و روغن کنید و به صورت واژینال درون واژن کنید. این کار به مدت چند روز باید انجام شود. بهتر است روزی چند بار نیز این عمل را تکرار کنید.

قرص سیر

سیر از جمله مواد غذایی است که خواص ضد باکتری و ضد قارچی آن مورد تایید محققان است. می توانید برای برطرف کردن خارش و سوزش خود از چند حبه سیر تازه استفاده کنید.

روش: ابتدا چند حبه سیر تازه را در آب ولرم بگذارید. سپس آن را درون واژن خود بگذارید. تاکنون هیچ محققی استفاده واژینالی از سیر را نفی نکرده است.

دیگر راه های درمان خارش و سوزش واژن

  •       کمپرس آب سرد
  •       محلول آب و نمک
  •       برگ ریحان
  •       روغن پونه گیاهی
  •       شنبلیله
  •       گیاه کوهی کلپوره
  •       زغال اخته و قره قروت
  •       برگ رزماری

جلوگیری از خارش و سوزش واژن

از دیرباز تا کنون می گویند پیشگیری بهتر از درمان است. بهتر است با رعایت نکات زیر از خارش و سوزش واژن جلوگیری کنید.

  1. عدم استفاده از اسپری های بهداشتی زنانه
  2. عدم استفاده از پدها و تامپون های معطر
  3. عدم استفاده از جوراب شلواری و شلوارهای اسپرت تنگ
  4. عدم استفاده از مایع لباسشویی معطر و حساسیت زا
  5. استفاده از محصولات بهداشتی مرغوب
  6. رعایت بهداشت در هنگام رابطه جنسی و تمیز کردن وسایل و اسباب بازی های جنسی
  7. استفاده از شورت های نخی و تمیز

رعایت بهداشت و استفاده از شورت های نخی و تمیز

  1. جایگزینی مکرر محصولات قاعدگی
  2. اجتناب از گذراندن مدت زمان طولانی در جکوزی
  3. عوض کردن لباس های خیس و مایو
  4. شستن لباس زیر با آب داغ

متخصص زنان در شیراز

نتیجه گیری برای خارش و سوزش واژن

بهترین راه درمان خارش و سوزش واژن، استفاده از غذاهای غنی از پروبیوتیک است. این غذاها شامل ماست، کلم ترش، سیب زمینی ترش و زغال اخته است. نکته اصلی در رابطه با درمان خارش واژن، رعایت بهداشت است. بهتر است در طی درمان خانگی لباس زیر خود را مرتب با آب داغ بشورید و در برابر آفتاب خشک کنید. اگر بنا به دلایلی به آفتاب دسترسی نداشتید، می توانید از اتو برای ضدعفونی کردن لباس زیر خود استفاده کنید. 

نظر کاربران