انواع بیماری های روانی

انواع بیماری های روانی بسیار جدی و خطرناک

پگاه جاوید

انواع بیماری های روانی، از بیماری های شایع در زندگی انسان بوده و درد و رنج بسیاری را به انسان ها وارد ساخته است. این بیماری از شایع ترین بیماری های قرن اخیر به حساب می آید. در این مورد مقاله ی زیر را مطالعه بفرمایید.

بیماری های اعصاب و روان چیست؟

همه انسان ها در طول زندگی خود حالت هایی مثل افسردگی، اضطراب، خشم و ناراحتی و... را تجربه کرده اند. همچنین گاهی نیز به تنهایی دچار شده و حتی نسبت به ارزش ها، دچار شک و تردید شده اند. این ها نشانه هایی کوچک از بیماری های روانی است که از قدیم الایام با بشر بوده و هزینه های سنگینی را به انسان ها وارد ساخته است؛ اما باید بدانید که هر حالتی از افسردگی و ناراحتی و... نشان از بیماری روانی نمی باشد و خیلی از این ناراحتی ها موقت و زود گذر می باشند. ما را همراهی کنید تا اطلاعات بیشتری در این مورد کسب نمایید.

علائم بیماری اعصاب و روان

بیماری های اعصاب و روان ملاک ها و مقیاس های گوناگونی دارند که شامل موارد زیر می گردند:

  • انحراف از هنجارهای اجتماعی توسط مردم
  • انطباق نداشتن رفتارهای انسان با دیگران
  • حالت پریشانی و تشویش و اضطراب شخصی

بیماری اعصاب و روان دوقطبی

اختلال دو قطبی که بیماری شیدایی نیز نامیده می شود در حدود یک تا دو درصد شیوع داشته اما نوع خفیف آن، در صد بالاتری از جامعه را به خود اختصاص داده است. این بیماری می تواند بسیار مخرب بوده و باعث نوسانات شدید در خلق و خوی انسان شده و اعمال و رفتارهای انسان را تحت تاثیر خود قرار می دهد. این بیماری به صورت دوره ای، خود را بروز می دهد و تشخیص و درمان آن در کلینیک های تخصصی مغز و اعصاب صورت می پذیرد.

انواع بیماری های روانی

علائم این بیماری دو قطبی

  • انرژی بیش از اندازه
  • پرخاشگری شدید
  • سرخوشی
  • ریسک پذیری بالا
  • پرحرفی
  • دست زدن به کارهای پرخطر
  • توهم
  • نیاز به خواب کم
  • تحریک پذیری

قرص های بیماری اعصاب و روان

برای حل معضل بیماری های روانی و عصبی، قرص ها و داروهای متعدد و فراوانی وجود داشته و راه های امید بخشی برای درمان اینگونه بیماری ها پیش روی ما است. نکته حائز اهمیت این است که هیچگاه به طور سرخود نسبت به استفاده از این قرص ها اقدام ننمایید؛ زیرا هر کدام، عوارض جانبی خاص خود را دارد و ممکن است مشکلاتی برای شما به وجود آورد. سعی کنید در این مورد به گفته ها و تجویز دیگران وقعی ننهاده و تنها با نظر پزشک نسبت به استفاده از این قبیل داروها اقدام نمایید.

بیماری های روانی شایع در ایران

باید بدانید که یکی از مهم ترین بیماری هایی که در ایران وجود دارد افسردگی بوده و افراد زیادی از آن رنج می برند. این بیماری در زنان دو برابر از مردان بیشتر است و در راس بیماری های روانی در کشور قرار دارد. البته باید اضافه کنیم که شایع ترین بیماری ها در ایران و نیز در سطح جهان، افسردگی و استرس می باشد که افراد زیادی را درگیر کرده است. استرس و افسردگی بیماری شایع قرن بوده و البته برای آن، راهکارها و شیوه های فراوانی وجود دارد؛ از مصرف داروهای مختلف گرفته تا روان درمانی و روانکاوی و...

پیشگیری از اختلال دوقطبی

هیچ راه شناخته شده‌ای برای پیشگیری از اختلال دوقطبی وجود ندارد. با این حال، برخی عوامل می‌توانند خطر ابتلا به این اختلال را افزایش دهند، از جمله:

  • سابقه خانوادگی اختلال دوقطبی
  • ضربه‌های روحی و جسمی
  • استفاده از مواد مخدر و الکل

اگر فکر می‌کنید ممکن است به اختلال دوقطبی مبتلا باشید، مهم است که به دنبال کمک باشید. درمان زودهنگام می‌تواند به بهبود علائم و پیشگیری از عوارض کمک کند.

چه موقع به دکتر اعصاب و روان مراجعه کنیم؟

بیماری های روانی، اثرات قابل مشاهده ای دارند که با مشاهده آن تشخیص می دهیم که آیا لازم است به پزشک مراجعه کنیم یا خیر؟ افرادی که اختلالات جدی خواب داشته و پرخاشگر هستند، افرادی که به استرس دچار بوده، احساس افسردگی دائمی داشته و در ارتباط با دیگران دچار اشکال می باشند، همچنین کسانی که دچار وسواس بوده و حالت دلشوره و اضطراب را در وجود خود احساس می کنند لازم است که به متخصص اعصاب و روان در شیراز مراجعه کنند.

کلام آخر

انواع بیماری های روانی را جدی بگیرید و سرسری از آن نگذرید. چرا که بیماری های کوچک روانی، زمینه ساز بیماری های مهم بوده و ممکن است در آینده مشکلات فراوانی را برای شما به وجود آورند.

نظر کاربران