عفونت ادراری در زنان

عفونت ادراری در زنان چیست و چه علائمی دارد؟

پگاه جاوید

عفونت ادراری در زنان چیست؟

عفونت ادراری در زنان (UTIs) عفونت‌های باکتریایی هستند که در سیستم ادراری شامل کلیه‌ها، مثانه، حالب‌ها و مجرای ادرار رخ می‌دهند. زنان بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند. این به این دلیل است که مجرای ادرار در زنان کوتاه‌تر از مردان است و ورود باکتری‌ها به سیستم ادراری را آسان‌تر می‌کند. UTI ها اغلب دردناک و ناراحت کننده هستند و در صورت عدم درمان می توانند منجر به عوارض جدی مانند آسیب کلیه شوند.

علائم UTI در زنان

علائم UTI در زنان بسته به شدت عفونت می تواند متفاوت باشد. شایع ترین علائم شامل درد یا سوزش در هنگام ادرار، تکرر ادرار، نیاز فوری به ادرار کردن، تب خفیف و فشار یا درد در ناحیه تحتانی شکم است. برخی از زنان نیز ممکن است خون در ادرار یا ادرار کدر داشته باشند. البنه ممکن است این علائم با علائم عفونت قارچی واژن یکی باشد.

بهترین دکتر درمان عفونت واژن در شیراز

علل عفونت ادراری در زنان

عفونت ادراری در زنان معمولاً به دلیل ورود باکتری به سیستم ادراری از طریق مجرای ادرار ایجاد می شود. سپس باکتری ها می توانند تکثیر شوند و باعث عفونت شوند. فعالیت جنسی می تواند خطر ابتلا به عفونت های ادراری را در زنان افزایش دهد، مانند انواع خاصی از روش های پیشگیری از بارداری (مانند دیافراگم) و یائسگی.

درمان عفونت ادراری در زنان

اگر برای شما یک عفونت ادراری تشخیص داده شده است، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما احتمالاً آنتی بیوتیک هایی را برای کمک به رفع عفونت تجویز می کند. مهم است که تمام داروهای تجویز شده خود را مصرف کنید، حتی اگر قبل از اتمام کل دوره درمان احساس بهتری داشته باشید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما همچنین ممکن است مسکن های بدون نسخه را برای کمک به کاهش هر گونه ناراحتی که تجربه می کنید توصیه کند.

پیشگیری از عفونت ادراری در زنان

اقداماتی وجود دارد که زنان می توانند برای کاهش خطر ابتلا به عفونت انجام دهند. این شامل:

  • پاک کردن از جلو به عقب پس از استفاده از حمام
  • ادرار کردن قبل و بعد از فعالیت جنسی
  • نوشیدن مقدار زیادی آب برای کمک به دفع باکتری ها از سیستم ادراری
  • اجتناب از محصولات تحریک کننده زنانه مانند دوش و پودر
  • پوشیدن لباس زیر نخی و لباس های گشاد برای کمک به خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی
  • با پیروی از این اقدامات پیشگیرانه، زنان می توانند خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهند و سلامت را حفظ کنند.

پیشگیری از عفونت ادراری در زنان

چه زمانی برای عفونت ادراری در زنان به پزشک مراجعه کنید

اگر علائم UTI را تجربه می کنید، مهم است که فوراً به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنید. عفونت ادراری در صورت عدم درمان می تواند منجر به عوارض جدی مانند آسیب کلیه یا سپسیس شود. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند وضعیت شما را تشخیص دهد و درمان مناسب را تجویز کند. اگر عفونت ادراری مکرر دارید، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است آزمایش‌های اضافی را برای تعیین علت زمینه‌ای و ایجاد یک برنامه درمانی مناسب توصیه کند. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، مهم است که فوراً به دکتر متخصص زنان و زایمان در شیراز خود مراجعه کنید.

در نتیجه، عفونت ادراری در زنان یک بیماری شایع است که می تواند باعث درد و ناراحتی شود. با درک علل و علائم UTI در زنان، و اقداماتی برای پیشگیری از آنها، زنان می توانند خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهند و سلامت ادرار را بهینه حفظ کنند. اگر علائم UTI را تجربه می کنید، مهم است که فوراً به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود برای دریافت درمان مناسب مراجعه کنید.

عوامل خطر عفونت ادراری چیست؟

عواملی که خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش می‌دهند عبارتند از:

  • جنسیت: زنان بیشتر از مردان به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند.
  • سن: زنان در سنین باروری بیشتر از زنان یائسه به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند.
  • بارداری: زنان باردار بیشتر از زنان غیرباردار به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند.
  • سابقه عفونت ادراری: زنانی که سابقه عفونت ادراری داشته‌اند، بیشتر از زنانی که سابقه عفونت ادراری نداشته‌اند، در معرض خطر ابتلا به عفونت ادراری مجدد قرار دارند.
  • استفاده از دیافراگم یا سایر وسایل پیشگیری از بارداری: استفاده از دیافراگم یا سایر وسایل پیشگیری از بارداری می‌تواند خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهد.
  • دیابت: دیابت می‌تواند خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهد.
  • سنگ کلیه: سنگ کلیه می‌تواند خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهد.
  • جراحی‌های مجاری ادراری: جراحی‌های مجاری ادراری می‌توانند خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهند.
نظر کاربران