فلوراید تراپی چیست

فلوراید تراپی چیست و چه فوایدی دارد؟

پگاه جاوید

فلوراید تراپی چیست؟

اغلب ما می دانیم که فلوراید برای سلامتی دندان ها بسیار مناسب بوده و بیشتر ما بر روی جلدهای خمیر دندان این مطلب را خوانده ایم که نوشته شده حاوی فلوراید. فلوراید باعث سلامتی بیشتر مینای دندان می گردد. مینا پوشش سخت دندان است که بر اثر مسواک نزدن و یا عدم انجام کارهای بهداشتی برای سلامت دهان و دندان ممکن است این لایه از بین برود و در این صورت دندان انسان شروع به پوسیدگی می نماید.

فلوراید و مینای دندان دوستان نزدیک یکدیگرند و با وجود فلوراید، دندان ها آسیب کمتری می بینند. در فلوراید تراپی، دندانپزشک به طور موضعی، فلوراید را بر روی دندان ها به منظور افزایش مقاومت آنها در برابر پوسیدگی قرار می دهد. در این حالت فلوراید به صورت ژل و وارنیش، به طور دوره ای بر روی دندان های بیمار قرار داده می شود. البته بهتر است فلوراید تراپی در مطب پزشک انجام شده و از این کار به طور خودسرانه در منزل استفاده نگردد. برای انجام فلورایدتراپی می توانید به بهترین دندانپزشک در شیراز مراجعه کنید.

لازم به ذکر است که اولین دندان آسیای دائمی در سن 6سالگی رویش پیدا می کند به همین دلیل امکان پوسیدگی این دندان بالاتر می باشد. رویش اولین دندان آسیا در کودکان با افتادن هیچکدام از دندان های شیری هماهنگ بوده و خیلی از والدین حتی از چنین دندانی در دهان کودکان خود بی خبر می باشند. والدین فکر می کنند این دندان هم شیری بوده و می افتد و از پوسیدگی آن غافل می مانند. به همین دلیل کاربرد فلوراید تراپی در کودکان برای ما بیشتر آشکار می گردد. به همین دلیل کودکان خود را از همان دوران کودکی به مسواک زدن عادت دهید تا در آینده دچار مشکلات پوسیدگی دندان در کودکان خود نگردید.

فلوراید تراپی چیست

راهنمای مراقبت بعد از فلورایدتراپی با وارنیش فلوراید

جالب توجه این است که فلوراید تراپی برای دندان های شیری هم قابل اجرا بوده و از سن دو سالگی قابل اجرا می باشد. مراقبت های بعد از فلوراید تراپی با وارنیش فلوراید عبارتند از:

  • تا سی دقیقه از خوردن غذا و آشامیدن پرهیز نمایید.
  • تا صبح روز بعد از غذاهایی که باعث ساییدن دندان ی شود خود داری کنید.
  • تا صبح روز بعد از مسواک زدن پرهیز نمایید.
  • در مورد تغییر رنگ دندان هایتان نگران نباشید زیرا در عرض 24 ساعت از بین خواهند رفت.
  • با توجه به وضعیت و شاخص های پوسیدگی دندان، بایستی برای کودکتان هر سه ماه تا یک سال این عمل را تکرار نمایید.

برای انجام این کار می توانید از دندانپزشک فلوراید تراپی دندان در شیراز مشاوره دریافت نمایید.

راهنمای مراقبت بعد ازفلوراید تراپی با ژل فلوراید

فلوراید تراپی با ژل فلوراید یک روش درمانی است که برای تقویت مینای دندان و کاهش پوسیدگی دندان استفاده می شود. در این روش، دندانپزشک ژل فلوراید را به مدت 2 تا 4 دقیقه روی دندان ها می مالد.

مراقبت های بعد از فلوراید تراپی با ژل فلوراید به شرح زیر است:

  • از خوردن و نوشیدن تا 30 دقیقه بعد از فلوراید تراپی خودداری کنید. این کار به این دلیل است که فلوراید هنوز در حال جذب شدن به مینای دندان است و خوردن و نوشیدن می تواند باعث شود که فلوراید از دندان ها جدا شود.
  • از خوردن غذاهای سفت و چسبنده تا 24 ساعت بعد از فلوراید تراپی خودداری کنید. این غذاها می توانند باعث ساییدگی مینای دندان و از بین رفتن فلوراید شوند.
  • از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن تا صبح روز بعد از فلوراید تراپی خودداری کنید. این کار به این دلیل است که فلوراید هنوز در حال جذب شدن به مینای دندان است و مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می تواند باعث از بین رفتن آن شود.

فلوراید تراپی در منزل

انواع روش های فلوراید تراپی در منزل:

  • دهان شویه های فلوراید: دهان شویه های فلوراید به طور روزانه بعد از مسواک زدن استفاده می شوند.
  • خمیر دندان های فلوراید: خمیر دندان های فلوراید حاوی مقادیر بیشتری فلوراید نسبت به خمیر دندان های معمولی هستند.
  • ژل های فلوراید: ژل های فلوراید به صورت موضعی روی دندان ها اعمال می شوند و برای مدت کوتاهی در دهان باقی می مانند.
  • وارنیش فلوراید: وارنیش فلوراید توسط یک متخصص دندانپزشکی یا در منزل با استفاده از قلم موی مخصوص روی دندان ها اعمال می شود.
نظر کاربران