تشخیص علایم حمله قلبی از اختلالات مشابه

تشخیص علایم حمله قلبی از اختلالات مشابه

آرزو

حمله قلبی حتی اگر کوچک باشد و علایم کمی داشته باشد نیز خطرناک است. اما گاهی تشخیص نشانه های آن مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس از بیماری های دیگر دشوار است. در این مقاله از پزشک شهر به بررسی علایم حمله قلبی و تشخیص دقیق آن می پردازیم.

حمله قلبی چه حسی دارد؟

با این که ممکن است علایم خفیفی داشته باشید فریب نخورید - همه حملات قلبی خطرناک هستند.
حتما در فیلم ها دیده اید که فردی بر اثر حمله قلبی بمیرد. شخصیت فیلم درحالی که آثار درد روی صورتش مشخص است، دستش را روی قلبش می گذارد و فشار می دهد. سپس کمی تلو تلو می خورد و در طرفی روی زمین می افتد.

اما باید بدانید در زندگی واقعی حس افراد حین سکته قلبی (آنفارکتوس میوکارد) و اتفاقاتی که می افتند با نمایش سینمایی خیلی فرق دارد. علایم سکته ممکن است نامحسوس و جزئی باشند و در بعضی موارد ممکن است افراد حتی متوجه نشوند که مشکل قلبی پیدا کرده اند. با توجه به این، پس علایم حمله قلبی چیست؟ دکتر لزلی چو در این باره به ما توضیح می دهد.

علایم حمله قلبی

حمله قلبی چه حسی دارد؟ در اغلب موارد افراد علایم زیر را بیان می کنند.

  • فشار و تنگی قفسه سینه:

تصور کنید که کسی روی سینه شما نشسته است. این حس تا حدودی شبیه حس حمله قلبی است. بنابراین هنگام سکته قلبی فشار زیادی حس می کنید.

  • حس درد شبیه سوزش معده:

این اتفاق که موقع حمله قلبی حس رفلکس معده داشته باشید بسیار شایع و معمول است. در واقع ممکن است علایم یکسانی داشته باشید.

  • تنگی نفس:

در بعضی موارد موقع حمله قلبی هیچ دردی حس نمی کنید. این نوع از حملات قلبی خاموش، اغلب در افراد سالمند یا مبتلا به دیابت رخ می دهند.

  • درد در سمت چپ بدن:

یکی از علایم حمله قلبی احساس دردی است که به سمت چپ بدن و نواحی مانند فک و دست چپ کشیده می شود. برخی افراد نیز هنگام سکته درد در ناحیه کمر حس می کنند.

  • احساس خستگی:

این علامت بیشتر در سالمندان بروز پیدا می کند و ممکن است با بیماری های شبیه سرماخوردگی اشتباه گرفته شود.

  • عرق کردن و احساس تهوع:

ممکن است این علایم به تنهایی (مخصوصا در زن ها) یا همراه با درد شدید در ناحیه سینه بروز کنند.

تشخیص علایم حمله قلبی از اختلالات مشابه

آیا ممکن است متوجه حمله قلبی نشویم؟

افرادی هستند که تنها پس از چک آپ و مراجعه به پزشک بعد از هفته ها یا ماه ها متوجه می شوند که دچار حمله قلبی شده اند. ممکن است بپرسید چطور ممکن است کسی متوجه سکته نشود؟ این طور می توان گفت که همه موارد حمله قلبی از نظر میزان درد ایجاد شده یکسان نیستند. حملات خفیف قلبی ممکن است علایمی شبیه به مشکلات گوارشی یا خستگی عمومی داشته باشند. علایمی که باعث نمی شوند احساس خطر یا نگران کنید.

دکتر چو گفت در مورد حمله قلبی افراد تاکید زیادی بر انکار دارند. این طور بنظر می رسد که هیچ کس دوست ندارد باور کند که دچار حمله قلبی شده است. اغلب افراد علایم را نادیده می گیرند و ترجیح می دهند علایم به خودی خود و بدون درمان بهبود یابند. برای تشخیص قطعی حمله قلبی لازم است معاینه پزشکی، آزمایش خون و یا نوار قلب صورت بگیرد.

آیا ممکن است علایم مردان و زنان متفاوت باشد؟

در اغلب موارد مردان و زنان حس ها و علایم مشابهی هنگام حمله قلبی دارند. با این حال تقریبا یک سوم از زنان علایم متفاوتی از مردان نشان می دهند.

علایمی که در زنان شایع تر است:

  • تنگی نفس، خستگی و بی خوابی که قبل از حمله قلبی رخ می دهند.
  • درد کمر، شانه، گردن، دست یا شکم.
  • احساس تهوع و استفراغ.

علایمی که کمتر در زنان بروز می کنند

  • درد قفسه سینه مخصوصا در وسط سینه.
  • درد مشابه با درد گوارشی.

چه درد و حس هایی نشانه سکته قلبی نیستند؟

دکتر چو یادآور شد که همه دردهای قفسه سینه به معنی حمله قلبی نیستند. زمانی که درد ویژگی های زیر را داشته باشد مرتبط با قلب نیست.

  • درد لحظه ای باشد و تنها چند ثانیه طول بکشد.
  • حس دردی شبیه سوزن سوزن شدن داشته باشید.
  • درد در ناحیه کوچک و محدود در قفسه سینه باشد.
  • با نفس کشیدن یا تغییر وضعیت بدن میزان دردی که حس می کنید بهتر یا بدتر شود.
  • زمانی که قفسه سینه را می فشارید یا دستانتان را تکان می دهید درد تکرار می شود.
  • درد به پایین شکم و به سمت پاها کشیده شود.

آنژیوگرافی قلب یکی از روش های تشخیصی برای انواع بیماری های قلبی است. شما می توانید آنژیوگرافی قلب را نزد بهترین پزشکان انجام دهید. البته توجه داشته باشید که مراقبت های بعد از انجام آنژیوگرافی قلب را حتما جدی بگیرید.

تشخیص علایم حمله قلبی از اختلالات مشابه

چه زمانی با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیریم؟

با توجه به این که ممکن است گاهی علایم نامحسوس باشند، تشخیص این که دچار حمله قلبی شده اید یا خیر کمی سخت است. قانون کلی چیست؟ اگر ذره ای حس می کنید که علایم حمله قلبی را دارید فورا درخواست مراقبت پزشکی کنید.

هر حمله قلبی - حتی خفیف ترین آن - به عضلات قلب شما آسیب می رساند. بنابراین باید سعی کرد با درمان زود هنگام آسیب را به حداقل رساند.

دکتر چو تاکید کرد که در زمان حمله قلبی از دست ندادن حتی یک لحظه هم اهمیت دارد. اگر حس می کنید موردی پیش آمده حتما به پزشک مراجعه کنید. فشار قفسه سینه و تنگی نفس را سرسری و نادیده نگیرید. این موضوع درباره احساس تهوعی که بیش از ۱۰ دقیقه طول بکشد یا شدیدتر شود نیز صدق می کند. بطور کلی باید به بدن خود و حس هایتان توجه کنید.

بطور کلی در شرایط زیر با اورژانس تماس بگیرید.

  • علایم ناگهان بروز کنند و پس از گذشت ۱۰ دقیقه از بین نروند.
  • تنگی نفس و یا درد قفسه سینه در زمان استراحت رخ دهد.
  • فرد مبتلا میانسال یا سالمند است و عوامل خطر مانند سابقه مصرف سیگار، دیابت یا سابقه خانوادگی بیماری قلبی داشته باشد.
  • زنانی که دیابت یا فشار خون دارند، سیگار می کشند یا مبتلا به اختلال تخمدان هستند. یعنی بطور کلی افرادی که بیشتر در معرض آسیب و خطر بیماری قلبی هستند.

لازم است همیشه در شرایط مشابه با اورژانس تماس بگیرید و درخواست آمبولانس دهید. اهمیت و دلیل آن چیست؟ حدود ۱ نفر از هر ۳۰۰ نفری که دچار حمله قلبی می شوند در مسیر بیمارستان دچار اختلال مهلک آریتمی (ضربان نامنظم قلب) می شوند. اگر بیمار داخل آمبولانس باشد امدادگر فورا می تواند درمان را در آمبولانس شروع کند. همچنین شما می توانید برای درمان تحت نظر دکتر قلب شیراز باشید.

پیشگیری از حمله قلبی

اگر بخش علایم را خواندید قطعا نگران سلامتی خود و احتمال حمله قلبی هستید. و حالا خبر خوب. شما می توانید با اقدامات پیشگیرانه، باعث جلوگیری حمله قلبی شوید. دکتر چو در این باره توضیح داد حتی اگر بدترین سابقه خانوادگی را داشته باشید باز می توانید از بروز بیماری و حمله قلبی پیشگیری کنید. این کار با کنترل فشار خون و کلسترول، ورزش منظم، تغذیه سالم، مدیریت وزن و پرهیز از سیگار امکان پذیر است.

هر سال بیش از ۶۰۰۰۰ نفر در آمریکا برای اولین بار دچار حمله قلبی می شوند. اگر در دسته افرادی هستید که برای اولین بار دچار سکته قلبی می شوند سریعا برای درمان اقدام کنید. سرعت عمل و مراجعه زود هنگام می تواند جان شما را نجات دهد.

بنابراین توصیه می کنیم همین حالا سلامت بدن و قلب خود را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید. هرگز منتظر بروز علایم بیماری های قلبی نمانید زیرا ممکن است زمان حیاتی را از دست بدهید.

منبع: مقالات سلامتی کلینیک درمانی ClevelandClinic.org

نظر کاربران