علت و درمان پیری زودرس پوست

علت و درمان پیری زودرس پوست در جوانی چیست؟

پگاه جاوید

با پوست خود چه کرده اید؟ نسبت به چند ماه قبل چقدر شکسته شده اید.... انگار شما آن آدم قبلی نیستید...خدای من چقدر پیر شده اید... پیری روزرس در بین بعضی از افراد دیده می شود که دلایل مختلفی دارد. در این مقاله به بررسی علت و درمان پیری زودرس پوست حواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

علت پیری چیست ؟

پوست انسان بر اثر گذشت زمان و با بالا رفتن سن دچار پیری می گردد و این امری اجتناب ناپذیر می باشد؛ البته در برخی موارد پوست افراد زودتر از حد معمولی پیر می شود که دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. مراجعه به متخصص پوست و مو در مرحله اول می توانید به شما بسیار کمک کند. برای مشاهده لیست بهترین متخصص پوست و مو در شیراز روی لینک کلیک کنید. چند عامل بر زمان بروز علائم پیری زودرس پوست تاثیر مستقیم دارند که در ادامه به شرح آن می پردازیم:

  • سیگار
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب و برنزه کردن
  • ژنتیک

بیماری پیری زودرس چیست ؟

در طول زندگی خود افرادی را دیده اید که سن بالایی ندارند اما پوستشان پیر و خشک و آسیب دیده به شمار می رود. به عنوان مثال کشاورزانی که زیر آفتاب شدید تابستان و حتی فصل های دیگر به کار در زمین های کشاورزی اشتغال دارند پوستشان نسبت به سن واقعیشان بسیار پیر تر نشان می دهد. همچنین عوامل متعدد دیگری در پیری پوست نقش دارند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

علت و درمان پیری زودرس پوست

علائم بیماری پیری زودرس

از مهم ترین علائم پیری زودرس در انسان در مرحله ی اول پوست کدر، چروکیده، نحیف و پیر می باشد. همچنین جای آفتاب سوختگی در بعضی موارد مشخص تر از بقیه است مثل دست ها، پوست گردن و سینه. در مراحل شدیدتر پوست ملتهب و کدر و تیره می گردد که لازم است قطعا به پزشک مراجعه نمایید. همچنین ممکن شما نیز منافذ باز دارید، پیشنهاد می کنیم مقاله درمان منافذ باز پوست صورت و رفع آن در خانه را مطالعه نمایید.

علت پیری زودرس

عواملی که باعث پیری زودرس در انسان می گردند عبارتند از

کیفیت پایین خواب

خواب نقش عمده و موثری در جوانی پوست دارد و باید در شبانه روز به طور میانگین 8 ساعت بخوابید.

رژیم غذایی ناسالم

از دیگر دلایل پیری پوست، رژیم ناسالم است چراکه پوست برای جوان ماندن احتیاج به ویتامین ها و مواد معدنی دارد که از غذاها تامین می گردد.

مصرف الکل و کافئین

الکل و کافئین (که در چای و قهوه موجود است)برای پوست مضر بوده و باید از مصرف زیاده ازحد کافئین خودداری نمود.

آلودگی محیطی

پوست خوب و سالم باید تنفس کند پوست احتیاج به اکسیژن دارد تا گلگون و شکفته گردد. آلودگی هوا بر اثر غبار و طوفان های شدید و همچنین آلودگی هوا در شهرهای بزرگ که بر اثر وجود کارخانه های صنعتی و تردد بسیار زیاد ماشین ها صورت می پذیرد باعث پیر شدن قبل از موقع پوست و تیرگی و کدر بودن آن می گردد.

استرس

استرس نیز از مواردی است که حرف اول را در پیری پوست می زند. حس استرس پوست را کدر و تیره می سازد. حتی الامکان سعی کنید اضطراب و ناراحتی را از خود دور نمایید.

علت پیری زودرس در مردان

اگرچه پیری صورت امری اجتناب ناپذیر است ولی سرعت و چگونگی آن در مردان بیشتر است. در حال حاضر برخی از عوامل پیری زود رس مشخص شده که بعضی از این دلایل به ظاهر کم اهمیت، موارد زیر را شامل می گردند:

دیدن برنامه های تلویزیونی بیشتر از حد معمول

  • تحرک نداشتن
  • ورزش کم یا بیش از حد
  • سیستم گرما زا
  • قند که برای بدن بسیار مضر است
  • شغل پر استرس
  • صابون که مصرف زیاده از حد آن برای پوست مضر است
  • رژیم های کم چرب

علت پیری زودرس پوست دست

اگر دستانتان پیر و نحیف و چروکیده شده  است، علاوه بر بالا رفتن سن ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد. یکی از دلایل آن خشکی پوست دست می باشد که می توانید در این مورد از کرم های آب رسان استفاده نمایید. یکی دیگر از علل خشکی و پیری پوست دست شستن مکرر دست ها با آب و صابون می باشد.

همچنین موادشیمیایی و آلاینده ها نیز باعث پیری زودرس پوست دست ها می شوند که در این مورد بهتر است از دستکش های پلاستیکی استفاده نمایید. از طرفی می توانید از کرم های ضد آفتاب مخصوص پوست دست استفاده نمایید. استفاده ی مکرر از کرم های دست و صورت که اغلب حاوی مواد مضر شیمیایی می باشند نیز روند پیری دست ها را تسریع می کند.

کمبود چه ویتامینی باعث پیری زودرس میشود

کمبود ویتامین‌های مختلفی می‌تواند به پیری زودرس منجر شود، اما برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • ویتامین C: این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از سلول‌های پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. کمبود ویتامین C می‌تواند باعث خشکی، چین و چروک، و لکه‌های قهوه‌ای روی پوست شود.
  • ویتامین E: این ویتامین نیز یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به حفظ سلامت و شادابی پوست کمک می‌کند. کمبود ویتامین E می‌تواند باعث خشکی، چین و چروک، و شل شدن پوست شود.
  • ویتامین A: این ویتامین برای تولید کلاژن، پروتئینی که به حفظ استحکام و انعطاف‌پذیری پوست کمک می‌کند، ضروری است. کمبود ویتامین A می‌تواند باعث خشکی، زبری، و چین و چروک پوست شود.
  • ویتامین D: این ویتامین به جذب کلسیم، که برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است، کمک می‌کند. کمبود ویتامین D می‌تواند باعث پوکی استخوان، که می‌تواند منجر به خمیدگی و چین و چروک پوست شود، شود.
  • ویتامین B12: این ویتامین برای تولید سلول‌های جدید خونی ضروری است. کمبود ویتامین B12 می‌تواند باعث کم‌خونی، که می‌تواند منجر به خستگی، رنگ‌پریدگی، و چین و چروک پوست شود.

علت و درمان پیری زودرس پوست

هفت ماده غذایی که سبب پیری زود رس می شوند

این هفت ماده عبارتند از : فست فود ، روغن های اشباع، روغن های صنعتی، نیترات ها ، چربی های اشباع حیوانی ، میان وعده های شور و غذاهای فریز شده.

درمان پیری زودرس پوست صورت

برای درمان پیری زودرس پوست راه های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

لکه های پوستی (خورشیدی)

برای جلوگیری از این لکه حتی الامکان از نور خورشید دور ماند و کرم های ضد آفتاب استفاده کرد. همچنین استفاده از دستکش و پوشش مناسب در برابر آفتاب به طور قابل ملاحظه ای از پیری پوست جلوگیری به عمل می آورد.

التهاب و هایپرپیگمنتیشن( لکه های تیره ی پوست)

اگر پوستتان تغییر رنگ دادتا حد ممکن آن قسمت از بدنتان را از دسترس آفتاب دور نگاه دارید(مثلا قسمت سینه) هر روز از ضد آفتاب استفاده کرده و از سرم ویتامین ث بر روی پوست خود استفاده کنید. همچنین به پزشک مراجعه کرده تا دستورات پزشکی و داروهای مناسب برای شما تجویز گردد.

روش پیشگیری از ابتلا به پیری زودرس

راه های زیادی برای پیشگیری از ابتلا به پیری زودرس وجود دارد، از جمله:

  • رژیم غذایی سالم: خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل که سرشار از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل است، می تواند به محافظت از سلول ها در برابر آسیب کمک کند.
  • ورزش منظم: ورزش منظم به بهبود گردش خون و رساندن اکسیژن و مواد مغذی به سلول ها کمک می کند.
  • پرهیز از سیگار کشیدن: سیگار کشیدن باعث آسیب به سلول ها و افزایش خطر ابتلا به پیری زودرس می شود.
  • مصرف منظم ویتامین ها و مواد معدنی: برخی از ویتامین ها و مواد معدنی، مانند ویتامین C، ویتامین E و سلنیوم، برای سلامت سلول ها ضروری هستند.
  • مدیریت استرس: استرس می تواند باعث آسیب به سلول ها و افزایش خطر ابتلا به پیری زودرس شود.

کلام آخر

در این مقاله به توضیح مختصری راجب علت و درمان پیری زودرس پوست پرداختیم و عوامل موثر در پیری زودس را نام برده ایم. با اجتناب از مواد گفته شده و دان یک روتین مناسب روزانه می توانید خودتان را تا سال های سال جوان نگه دارید.

نظر کاربران